Kun suunnittelet yrityksellesi, startupillesi tai yritysideallesi uusia kotisivuja sinun tulee miettiä kolmea seikkaa:

  • Domainia,
  • Hostingia sekä
  • Kotisivujen suunnittelua.

Tässä artikkelisarjassa käydään läpi, että mitä nämä tarkoittavat ja miten sinun tulee toimia, mikäli olet tee-se-itse-mies. Voit tietenkin ostaa kotisivusi yritykseltä joka hoitaa kaikki nämä puolestasi. Olen listannut osaajahakemistoon yrityksiä joita uskallan kokemuksestani suositella.

 

businesskoulu domaininhankinta www.kickass.fi

Tässä artikkelissa käyn läpi domainin.

Domain tarkoittaa sitä asiaa jonka kirjoitat verkkoselaimesi osoitekenttään. www.sinunyritys.fi tai esim:

  • www.hs.fi -> Helsingin Sanomien domainnimi
  • www.iltasanomat.fi -> Iltasanomien domainnimi

 

Domain koostuu kolmesta osasta

  • Alku http://www. tai https://www. (klikkaamalla linkkejä pääset Wikipediaan lukemaan tarkemmin näiden protokolien eroista.
  • Keskiosa http://www.sinunyritys.fi
  • Loppuosa .fi

Alkuun emme voi hankintavaiheessa vaikuttaa. Lyhyesti kerrottuna, alku osoittaa meille lähinnä onko yhteys suojattu (https) vai suojaamaton (http).

Keskiosa on se kaikista ratkaisevin. Keskiosa kertoo yleensä yrityksen, markkinointinimen tai brändin nimen. tai yritystä kuvaavia sanoja. Esim: Rappauskaupan domain on www.rappauskappa.fi vaikka pyörittävä yritys on mestarien rappauskauppa Oy. Tässä esimerkissä on käytetty markkinointinimeä domainnimenä.

domain paate www.kickass.fi 2

Loppuosaan pystymme (domainia hankkiva pystyy) vaikuttamaan. Normaalisti loppuosa (domainin pääte) kertoo maantieteellisestä sijainnista. Suomessa käytetään .fi -loppua ja esimerkiksi Ruotsissa käytetään .se -loppua.

Loppuosia on saatavilla iso liuta erilaisia, erilaisiin tarkoituksiin. Mikäli yritys toimii Suomessa, on suositeltavaa, että domain on .fi loppuinen. Mikäli mahdollista, on hyvä varata myös .com pääte.

Tässä Wikipedian artikkelissa on listattu kaikki domainpäätteet jotka ovat saatavilla tällä hetkellä.

Viestintäviraston logo www.kickass.fi

Suomessa .fi domainpäätteet myöntää Viestintävirasto. Laki koskien domaineja muuttui vuoden (2018) vaiheessa niin, että kuka tahansa pystyy ostamaan domainin, mutta siihen tarvitaan “Välittäjä“. Viestintävirasto ei myy domaineja suoraan kuluttajille tai yrityksille, vaan domain pitää ostaa viestintäviraston hyväksymän välittäjän kautta.

Listan Viestintäviraston hyväksymistä välittäjistä löydät täältä.

Kannattaa vielä lukea: Viestintäviraston ohje verkkotunnuksen hankintaan.

Startupin tai yritysidean nimeä miettiessä kannattaa tarkistaa, että onko suunnittelemaasi nimeä vastaava domain vapaana.

Domainin saatavuuden voit tarkistaa esim alla olevalla lomakkeella:

syötä tyhjään kenttään suunnittelemasi domain ja valitse haluamasi loppuosa, esim .com. Tämän jälkeen palvelu kertoo sinulle, mikäli domain on varattavissa. (yllä oleva Bluehost tarjoaa esimerkiksi .com -domainpäätteen vuodeksi ilmaiseksi , mikäli heidän kautta tilaa hosting -palvelun)

Domain kannattaa pitää lyhyenä, helposti muistettavana ja lausuttavana sekä välttää erikoismerkkejä, tulevaisuutta ja muistettavuutta silmälläpitäen. Jos esimerkiksi teet radiomainoksen, tai asiakkaasi haluaa kertoa ystävälleen yrityksestäsi on zxc -kirjaimet vaikeita muistaa ja lausua oikein selittämättä.

  • Käytä Suomenkielisiä sanoja,
  • Pidä lyhyenä,
  • Mieti asiakastasi ja pidä domain helposti muistettavana.

Tässä lyhyt oppimäärä aiheesta Domain ja sen hankinta. Heräsikö ajatuksia? Kommentteja? Kysymyksiä? Kommentoi alle!

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Ajankohtaista
Jyri Mustonen

Lisätty todellisuus

HS uutisoi Suomalaisen Dispelix:in saaneen 10miljoonan lisärahoituksen. Dispelix kehittää näyttötekniikkaa lisätyn todellisuuden laseihin.   Innostuin tästä kirjoittamaan oman manifestini, jota olen tuttujeni iloksi jo viljellyt

Lue kokonaan »
Työkalut
Jyri Mustonen

Slack – Työkaluna

Slack on tiedossani olevista vaihtoehdoista paras valinta tiimien yhteydenpitoon. Slack on yhteydenpitoväline jolla tiimit tai yrityksen henkilöt voivat kommunikoida helposti, tehokkaasti ja jossa keskusteluihin on

Lue kokonaan »
Työkalut
Jyri Mustonen

Sosiaalisen median työkalut vertailussa

Sosiaalisen median hallintaan on saatavilla roima kasa erilaisia työkaluja. Jokaista tiliä voi edelleen hallita yksittäin omasta sovelluksestaan, mutta sosiaalisen median työkaluilla postausten tekeminen ja aikatauluttaminen

Lue kokonaan »
0 0 votes
Article Rating
Tilaa ilmoitukset
Ilmoitukset
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Kirjoita Artikkeli

Let's KICKASS

Onko sinulla huikea artikkeli-idea?

Jaa se muiden kanssa. Yritysideat, kirja-arvostelut – you name it. Mikäli sinulla on idea sopivasta sisällöstä, niin kirjoita artikkeli, niin julkaisemme sen.

Vinkkaa löydöstäsi

Let's KICKASS

Löysitkö jotain mielenkiintoista?

Löysitkö jotakin mielenkiintoista, jonka haluaisit jakaa? Mielenkiintoinen artikkeli? Yritysidea? Startup?

Vinkkaa löydöksestäsi vapaamuotoisella lomakkeella ->