Kun suunnittelet yrityksellesi, startupillesi tai yritysideallesi uusia kotisivuja sinun tulee miettiä kolmea seikkaa:
- Domainia,
- Hostingia sekä
- Kotisivujen suunnittelua.
Tässä artikkelisarjassa käydään läpi, että mitä nämä tarkoittavat ja miten sinun tulee toimia, mikäli olet tee-se-itse-mies. Voit tietenkin ostaa kotisivusi yritykseltä joka hoitaa kaikki nämä puolestasi. Olen listannut osaajahakemistoon yrityksiä joita uskallan kokemuksestani suositella.
Tässä artikkelissa käyn läpi domainin.
Domain tarkoittaa sitä asiaa jonka kirjoitat verkkoselaimesi osoitekenttään. www.sinunyritys.fi tai esim:
- www.hs.fi -> Helsingin Sanomien domainnimi
- www.iltasanomat.fi -> Iltasanomien domainnimi
Domain koostuu kolmesta osasta
- Alku http://www. tai https://www. (klikkaamalla linkkejä pääset Wikipediaan lukemaan tarkemmin näiden protokolien eroista.
- Keskiosa http://www.sinunyritys.fi
- Loppuosa .fi
Alkuun emme voi hankintavaiheessa vaikuttaa. Lyhyesti kerrottuna, alku osoittaa meille lähinnä onko yhteys suojattu (https) vai suojaamaton (http).
Keskiosa on se kaikista ratkaisevin. Keskiosa kertoo yleensä yrityksen, markkinointinimen tai brändin nimen. tai yritystä kuvaavia sanoja. Esim: Rappauskaupan domain on www.rappauskappa.fi vaikka pyörittävä yritys on mestarien rappauskauppa Oy. Tässä esimerkissä on käytetty markkinointinimeä domainnimenä.
Loppuosaan pystymme (domainia hankkiva pystyy) vaikuttamaan. Normaalisti loppuosa (domainin pääte) kertoo maantieteellisestä sijainnista. Suomessa käytetään .fi -loppua ja esimerkiksi Ruotsissa käytetään .se -loppua.
Loppuosia on saatavilla iso liuta erilaisia, erilaisiin tarkoituksiin. Mikäli yritys toimii Suomessa, on suositeltavaa, että domain on .fi loppuinen. Mikäli mahdollista, on hyvä varata myös .com pääte.
Tässä Wikipedian artikkelissa on listattu kaikki domainpäätteet jotka ovat saatavilla tällä hetkellä.
Suomessa .fi domainpäätteet myöntää Viestintävirasto. Laki koskien domaineja muuttui vuoden (2018) vaiheessa niin, että kuka tahansa pystyy ostamaan domainin, mutta siihen tarvitaan ”Välittäjä”. Viestintävirasto ei myy domaineja suoraan kuluttajille tai yrityksille, vaan domain pitää ostaa viestintäviraston hyväksymän välittäjän kautta.
Listan Viestintäviraston hyväksymistä välittäjistä löydät täältä.
Kannattaa vielä lukea: Viestintäviraston ohje verkkotunnuksen hankintaan.
Startupin tai yritysidean nimeä miettiessä kannattaa tarkistaa, että onko suunnittelemaasi nimeä vastaava domain vapaana.
Domainin saatavuuden voit tarkistaa esim alla olevalla lomakkeella:
syötä tyhjään kenttään suunnittelemasi domain ja valitse haluamasi loppuosa, esim .com. Tämän jälkeen palvelu kertoo sinulle, mikäli domain on varattavissa. (yllä oleva Bluehost tarjoaa esimerkiksi .com -domainpäätteen vuodeksi ilmaiseksi , mikäli heidän kautta tilaa hosting -palvelun)
Domain kannattaa pitää lyhyenä, helposti muistettavana ja lausuttavana sekä välttää erikoismerkkejä, tulevaisuutta ja muistettavuutta silmälläpitäen. Jos esimerkiksi teet radiomainoksen, tai asiakkaasi haluaa kertoa ystävälleen yrityksestäsi on zxc -kirjaimet vaikeita muistaa ja lausua oikein selittämättä.
- Käytä Suomenkielisiä sanoja,
- Pidä lyhyenä,
- Mieti asiakastasi ja pidä domain helposti muistettavana.
Tässä lyhyt oppimäärä aiheesta Domain ja sen hankinta. Heräsikö ajatuksia? Kommentteja? Kysymyksiä? Kommentoi alle!